• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

język migowy

Ważne informacje

Wizyty domowe

Przychodnia zapewnia swoim pacjentom, w szczególności osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom leżącym bezpłatne wizyty lekarza w domu. Termin wizyty można ustalić indywidualnie z lekarzem opiekującym się pacjentem lub lekarzem, który w danym dniu obsługuje wizyty domowe.

Zgłoszenia na wizyty domowe przyjmowane są codziennie do godziny 12:00 – konieczne jest uzgodnienie terminu wizyty z lekarzem.

Transport medyczny

Transport Sanitarny TRIOMED: 81 444 11 11, 663 993 111

Nocna i Świąteczna Opieka Medyczna

Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.

W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.

Dyżurujący lekarz udziela porad:

  • w warunkach ambulatoryjnych,
  • w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych),

Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie:

  • nagłego zachorowania;
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

W Lublinie nocna i świąteczna opieka zdrowotna jest dostępna w placówkach:

  1. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej "B.d.m. Uni-Med." Urszula Bojarska, Sławomir Dzikowski, Jerzy Cezary Makolus Spólka Jawna, Lublin, ul. Abramowicka 2,
    tel. 81 728 63 70
  2. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Lublin, ul. Aleja Kraśnicka 100,
    tel. 81 537 40 27, 81 537 40 50, 81 537 40 32
  3. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Lublin, ul. Mieczysława Biernackiego 9,
    tel. 81 760 43 43, 81 760 43 45, 81 760 43 46, 81 760 43 47 .

Aktualny wykaz punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej z terenu całego województwa lubelskiego znajdziesz pod adresem:
https://www.nfz-lublin.pl/nocna_i_swiateczna_opieka_zdrowotna_na_lubelszczyznie

UWAGA!

Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie mają zastosowania w przypadkach stanów bezpośredniego zagrożenia życia, w szczególności w sytuacji: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków, nagłych zaburzeń świadomości, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu oraz dolegliwości związanych z ciążą.

W takich sytuacjach należy wezwać zespół ratownictwa medycznego (numer alarmowy 112).

Ważne adresy i numery telefonów

Rzecznik Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa;

Bezpłatna Telefoniczna Informacji Pacjenta: 800 190 590 (czynna całodobowo siedem dni w tygodniu);

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 121 212

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116111

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800 120 002

Linia bezpośredniego wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego: 800 702 222

Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie: https://www.cik.lublin.eu

Telefon Zaufania dla Ofiar i Sprawców Przemocy Seksualnej: 22 828 11 12

Standardy Ochrony Małoletnich

I. WSTĘP

  1. Wprowadzając niniejsze Standardy, "HIPOTECZNA" BIEŃ-KUŚMIERCZYK, CHAGOWSKA, SZAFRANIEC I MISZTAL-POLESZCZUK - LEKARZE SPÓŁKA PARTNERSKA, adres: ul. Hipoteczna lok. 4, 20-027 Lublin, NIP: 9462431704, wpisanego do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Lubelskiego pod numerem 000000003815, wykonująca działalność leczniczą w formie zakładu leczniczego: NZOZ HIPOTECZNA Praktyka Lekarza Rodzinnego, ul. Hipoteczna 4, 20-027 Lublin, [dalej: NZOZ HIPOTECZNA PLR], realizuje obowiązek prawny dotyczący wprowadzenia w podmiocie leczniczym standardów ochrony małoletnich (Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560).

II. SŁOWNIK TERMINÓW

  1. Dziecko, małoletni - każda osoba, która nie ukończyła 18 roku życia
  2. Opiekun dziecka - przedstawiciel ustawowy dziecka: rodzic[1] albo opiekun[2]; rodzic zastępczy[3]; opiekun tymczasowy (czyli osoba upoważniona do reprezentowania małoletniego obywatela Ukrainy, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez opieki osób dorosłych)[4] .
  3. Spółka, podmiot, podmiot leczniczy - "HIPOTECZNA" Bień-Kuśmierczyk, Chagowska, Szafraniec I Misztal-Poleszczuk - Lekarze Spółka Partnerska, adres: ul. Hipoteczna lok. 4, 20-027 Lublin, NIP: 9462431704, wpisana do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonego przez Wojewodę Lubelskiego pod numerem 000000003815
  4. Zakład leczniczy, placówka - NZOZ HIPOTECZNA Praktyka Lekarza Rodzinnego, ul. Hipoteczna 4, 20-027 Lublin.
  5. Pracownicy, personel podmiotu - pracownicy i współpracownicy zakładu leczniczego i Spółki, niezależnie od podstawy zatrudnienia (w tym osoby świadczące usługi w oparciu o umowy cywilnoprawne, wolontariusze, studenci, rezydenci, stażyści, praktykanci), pełnionych stanowisk (lekarze, pielęgniarki, personel administracyjny, pomocniczy, w tym sprzątający i pilnujący porządku).
  6. Kierownictwo – osoba lub organ, która zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami, jest uprawniona do podejmowania decyzji o działaniach Spółki.
  7. Podmioty współpracujące - podmioty zewnętrzne współpracujące z zakładem leczniczym i/lub Spółką
  8. Zgoda opiekuna - zgoda rodziców albo zgoda opiekuna, rodzica zastępczego lub opiekuna tymczasowego. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  9. Krzywdzenie dziecka - to każde zachowanie względem dziecka, które stanowi wobec niego czyn zabroniony. Oprócz tego krzywdzeniem jest zaniedbanie (zamierzone lub niezamierzone), działanie lub zaniechanie a także każdy jego rezultat, skutkujący naruszeniem praw, swobody, dóbr osobistych dziecka i zakłóceniem jego rozwoju.
  10. Przemoc fizyczna wobec dziecka - działanie bądź zaniechanie wskutek którego dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest na nią potencjalnie narażone, powodujące urazy fizyczne na ciele dziecka, np. popychanie, szarpanie; oznaki przemocy fizycznej to: siniaki i ślady na ciele dziecka, opuchlizna, złamania, zwichnięcia, oparzenia, w tym punktowe, a także lęk przed rozebraniem się, strój nieodpowiedni do pogody (długi rękaw), noszenie ciemnych okularów, apatia/agresja;
  11. Przemoc psychiczna wobec dziecka - Jest to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której dziecko ufa. Tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania. Do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu; nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem; niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka; niedostrzeganie lub nieuznawanie granic psychicznych między dzieckiem a osobą odpowiedzialną; nieodpowiednią socjalizację, demoralizację; sytuacje, w których dziecko jest świadkiem przemocy.
  12. Przemoc seksualna wobec dziecka - włączanie małoletniego w aktywność seksualną w przypadku, gdy nie może on udzielić świadomej zgody na taką aktywność z uwagi na stopień swojego rozwoju. Dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego i gdy do takiego kontaktu dochodzi (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, prezentowanie treści pornograficznych małoletnim, proponowanie/zmuszanie do relacji intymnych, zgwałcenie, zmuszanie do innych czynności seksualnych). Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem. Oznaki przemocy seksualnej np.: objawy somatyczne o nieznanym podłożu, ślady przemocy fizycznej, trudności związane z chodzeniem/siedzeniem, lęki, fobie, depresja, nadpobudliwość, agresja.
  13. Wykorzystywanie seksualne dziecka - kiedy między wykorzystującym (dorosły, inne dziecko) a wykorzystywanym (dziecko) z uwagi na wiek lub stopień rozwoju zachodzi relacja siły, opieki czy zależności. Jest to jakiekolwiek: faktyczne lub usiłowane nadużycie podatności dziecka na zagrożenia, przewagi sił lub zaufania - w celu seksualnym.
  14. Zaniedbywanie dziecka - długotrwałe lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb dziecka przez osobę lub osoby zobowiązane do opieki, wychowania, troski i ochrony, np. brak dbałości o higienę dziecka, zaniechanie leczenia dziecka, niezapewnianie odpowiedniej odzieży, niedożywienie dziecka.
  15. Przemoc rówieśnicza (nękanie rówieśnicze, bullying) - ma miejsce, gdy dziecko doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników. Dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych). Szkodliwe działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a sprawcy bądź grupa sprawców mają przewagę nad pokrzywdzonym.
  16. Osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – pracownik, wyznaczony przez kierownictwo podmiotu, sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem Standardów w NZOZ HIPOTECZNA PLR oraz ich aktualność.
  17. Osoba udzielająca wsparcia dziecku - pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za opracowanie planu wsparcia dziecku i monitorowanie jego realizacji.
  18. Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu - pracownik wyznaczony przez kierownictwo podmiotu odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  19. Dane osobowe dziecka - wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, wizerunek.
  20. Przestępstwo – czyn zabroniony przez ustawę pod groźbą kary, społecznie szkodliwy w stopniu wyższym niż znikomy;
  21. Przestępstwo na szkodę dziecka– przestępstwo, które może być popełnione wyłącznie na szkodę dziecka, a także przestępstwo, które może być popełnione na szkodę każdego człowieka, które jest popełnione na szkodę dzieci, w szczególności  przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego [kk]), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk), naruszenie nietykalności cielesnej (art. 217 kk), przestępstwo znęcania (art. 207 kk). 
  22. Standardy - niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich

III. ZASADY OGÓLNE

  1. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez członków personelu podmiotu leczniczego jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel NZOZ HIPOTECZNA PLR traktuje dziecko z szacunkiem oraz w miarę możliwości uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Uznajemy szczególną rolę pracowników ochrony zdrowia w identyfikacji przemocy wobec dzieci, reagowaniu na nią i zapewnieniu dziecku bezpieczeństwa. Realizując te cele, personel podmiotu działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
  2. Celem wprowadzenia standardów ochrony dzieci w podmiocie jest:
  • Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.
  • Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
  • Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w podmiocie oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.
  1. Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego.
  2. Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
  3. Niniejsze Standardy określają w szczególności:
    • zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
    • zasady i procedurę podejmowania interwencji, w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
    • procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”;
    • zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
    • zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
    • zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
    • osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
    • sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
    • wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
    • zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
    • procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
    • zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
  4. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
  • istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub popełniono przestępstwo;
  • doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem;
  • doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka

IV. OBOWIĄZKI PERSONELU PODMIOTU. BEZPIECZNE RELACJE Z MAŁOLETNIMI.

  1. Zakazana jest jakakolwiek dyskryminacja i krzywdzenie małoletnich. Pracownicy i współpracownicy zobowiązani są do odnoszenia się do małoletnich w sposób w pełni profesjonalny.
  2. Profesjonalne zachowanie wobec małoletnich obejmuje w szczególności:
    • odnoszenie się do małoletniego z pełnym szacunkiem i poszanowaniem jego uczuć, bez lekceważenia, wyśmiewania, obrażania, szantażowania, straszenia; należy dołożyć starań, aby małoletni czuł się komfortowo;
    • umożliwienie małoletniemu prowadzenia swobodnej rozmowy i zadawania pytań, upewnienie się, że małoletni ma świadomość, jaki jest cel jego wizyty oraz jaki będzie jej przebieg, a w szczególności przebieg badania, które wiąże się z kontaktem fizycznym;
    • prezentowanie postawy pełnej wyrozumiałości wobec małoletniego, w szczególności z uwagi na wiek i jego dojrzałość emocjonalną, a także z uwzględnieniem jego szczególnej sytuacji (np. rodzaj zaburzenia lub choroby, niepełnosprawność, sytuacja rodzinno-osobista), sposób komunikacji powinien być dostosowany do małoletniego i jego możliwości;
    • poszanowanie prawa małoletniego do prywatności, a także prawa do intymności i godności, zwłaszcza w trakcie przeprowadzania badania, które wymaga kontaktu fizycznego z małoletnim;
    • niewypowiadanie się wobec małoletniego z użyciem wulgarnych, obraźliwych lub uwłaczających słów lub gestów lub zawierających podtekst seksualny;
    • niestosowanie jakichkolwiek form przemocy wobec małoletniego;
    • ochrona danych osobowych małoletniego, w tym ochrona jego wizerunku, w szczególności nieutrwalanie i nieprzetwarzanie takich danych osobowych bez odpowiedniej podstawy prawnej (w przypadku wizerunku: bez zgody opiekuna prawnego lub rodzica małoletniego).
  3. Z wyjątkiem konieczności przeprowadzenia badań, personel podmiotu unika kontaktu fizycznego z małoletnim, oceniając ewentualne jego podjęcie z punktu widzenia konkretnej sytuacji, zgodnie z zasadami współżycia społecznego. W szczególności dozwolony jest kontakt, którego celem jest udzielenie małoletniemu pomocy, przy czym każdorazowo taki kontakt musi być obiektywnie uzasadniony (przykładowo: ochrona przed niebezpieczeństwem, opatrzenie skaleczenia) albo należy uzyskać zgodę małoletniego na jego podjęcie (np. uspokojenie dziecka poprzez kontakt fizyczny: przytulenie, wzięcie za rękę itp.). Bezwzględnie zakazane jest podejmowanie działań, które mogłyby zostać uznane za niestosowne, w tym mające podtekst seksualny albo mające znamiona przemocy lub naruszenia integralności fizycznej małoletniego. 
  4. Pracownicy i współpracownicy, wykonując swoje obowiązki, w sposób szczególny dbają o potrzeby dzieci z niepełnosprawnościami, dostosowując swoje działania i komunikaty do potrzeb małoletniego. 
  5. Pracownicy i współpracownicy unikają nawiązywania prywatnych znajomości z małoletnimi za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, w tym mediów społecznościowych, a wszelka komunikacja odbywa się oficjalnymi kanałami dopuszczonymi do użytku w podmiocie. 
  6. Każde nieodpowiednie zachowanie (w tym zachowanie mogące mieć znamiona krzywdzenia dzieci, w szczególności stosowanie przemocy wobec dzieci) członka personelu powinno być natychmiast zgłoszone do przełożonego lub Osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu. Do dokonania zgłoszenia uprawnione i zobowiązane są wszystkie osoby, które były świadkami nieodpowiedniego zachowania (np. inni pracownicy, współpracownicy, małoletni, rodzice itp.).
  7. W przypadkach wskazanych w ust. 6 pracownik lub współpracownik, w zależności od wagi przewinienia, może ponieść konsekwencje dyscyplinarne lub kontraktowe, z rozwiązaniem umowy z podmiotem lub Spółką włącznie. Jeśli zachowanie członka personelu wypełnia znamiona przestępstwa podmiot lub Spółka zawiadomi o zdarzeniu organy ścigania.
  8. W przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka ze strony członka personelu należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi, aż do czasu wyjaśnienia sprawy.
  9. W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko dziecku należy bezwzględnie i natychmiastowo odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z dziećmi aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania.
  10. Pracownicy i współpracownicy zobowiązani są do podejmowania działań w taki sposób, aby nie naruszać interesów małoletnich dzieci i zapobiegać nadużyciom wobec nich, a także reagować na stwierdzone lub domniemane naruszenia zgodnie z niniejszymi Standardami. 
  11. W przypadku, gdy pracownik lub współpracownik nie wywiązuje się z obowiązków przewidzianych w niniejszych Standardach, w szczególności nie reaguje w sposób odpowiedni na przypadki krzywdzenia dzieci ponosi odpowiedzialność kontraktową na zasadach wskazanych w umowie lub dyscyplinarną na podstawie przepisów kodeksu pracy.
  12. Podmioty współpracujące, w przypadku gdy ich działalność obejmuje kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania niniejszych Standardów. W przypadku nie przestrzegania niniejszych Standardów podmioty współpracujące mogą zostać pociągnięte do odpowiedzialności kontraktowej lub na mocy przepisów kodeksu cywilnego.

V. PRZYGOTOWANIE PERSONELU DO STOSOWANIA STANDARDÓW

  1. Spółka zobowiązana jest do przeszkolenia każdego pracownika lub współpracownika z zasad i obowiązków wynikających z niniejszych Standardów. Szkolenie prowadzi Kierownik NZOZ HIPOTECZNA PLR. Pracownik lub współpracownik powinien w szczególności otrzymać od Spółki przeszkolenie i jasne wytyczne w zakresie:
    • bezpiecznych relacji z małoletnim oraz zachowań niedozwolonych w stosunku do małoletniego;
    • identyfikacji okoliczności mogących świadczyć o krzywdzeniu małoletniego;
    • szybkiego sposobu reagowania na okoliczności wskazane w ppkcie 1):
  2. sposobu i zakresu prowadzeniu rozmowy z małoletnim oraz jego rodzicami/opiekunami;
  3. przekazywania odpowiednich informacji nt. swoich podejrzeń Osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, przełożonym lub kierownikowi NZOZ HIPOTECZNA PLR;
  4. sytuacji, kiedy o swoich podejrzeniach należy zawiadomić organy ścigania lub inne odpowiednie służby państwowe.
  5. Spółka zobowiązuje się do zapoznania z niniejszymi Standardami każdego pracownika lub współpracownika przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków. Niniejszy obowiązek dotyczy wszystkich członków personelu, niezależnie od rodzaju umowy, stanowiska, czy zakresu obowiązków. Spółka jest świadoma, że każdy z pracowników lub współpracowników może być świadkiem lub podejrzewać krzywdzenie dziecka i powinien posiadać informacje nt. odpowiedniego postępowania. Fakt zapoznania się ze Standardami oraz przejście szkolenia wskazanego w ust. 1 pracownik lub współpracownik potwierdza na piśmie lub elektronicznie.
  6. Mając na uwadze, że z uwagi na charakter działalności Spółki niemal każdy pracownik lub współpracownik Spółki może mieć lub ma kontakt z dziećmi Spółka zobowiązuje się do poinformowania wszystkich kandydatów do pracy lub współpracy o niniejszych Standardach oraz przeprowadzenia szczegółowej rozmowy z kandydatami w czasie rekrutacji na temat dotychczasowego doświadczenia w pracy z dziećmi i zakresu obowiązków w tym zakresie.
  7. W przypadkach wymaganych przez prawo Spółka zobowiązuje się do żądania od kandydatów do pracy z dziećmi zaświadczeń o niekaralności, a także zobowiązuje się do sprawdzenia przeszłości kandydata w dopuszczalnym przez prawo zakresie.

VI. PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA ORAZ ZASADY USTALANIA PLANU WSPARCIA

  1. Członkowie personelu podmiotu, niezależnie od zajmowanego stanowiska, powinni zachować czujność i reagować na nieprawidłowe lub budzące wątpliwości okoliczności, które mogą świadczyć o tym, że dziecko jest krzywdzone, tj. w szczególności doświadcza przemocy fizycznej lub psychicznej (w tym w formie online), jest zaniedbywane lub doświadcza przemocy seksualnej, w tym w przypadkach doświadczania przez dziecko przemocy ze strony bliskich mu osób lub innych małoletnich. Udzielają małoletniemu odpowiedniego wsparcia i pomocy, zwłaszcza w przypadku, gdy małoletni o taką pomoc się zwróci. Małoletni jest uprawniony do zwrócenia się o pomoc do każdego członka personelu, a każdy członek personelu zobowiązany jest do podjęcia działań zgodnie z ust. 2 (poniżej).
  2. Członkowie personelu podmiotu, w sytuacji uzasadnionego podejrzenia lub informacji o krzywdzeniu dziecka, niezwłocznie zawiadamiają Osoby odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, która podejmuje decyzję odnośnie dalszych kroków. W przypadku gdy Osoby odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu nie jest w stanie zająć się sprawą, pracownik lub współpracownik zawiadamia kierownika NZOZ HIPOTECZNA PLR.
  3. W przypadku zaistnienia podejrzenia wskazanego w ust. 2, pracownik lub współpracownik odnotowuje oznaki świadczące o krzywdzeniu dziecka w karcie informacyjnej lub dokumentacji wewnętrznej dotyczącej dziecka, wraz z informacjami uzyskanymi od małoletniego i jego opiekuna lub rodzica.
  4. W przypadku wskazanym w ust. 2 podmiot podejmuje interwencję prowadząc konsultacje wśród personelu, a także, o ile jest to zasadne i nie zagraża dobru małoletniego, kontaktując się z bezpośrednio z rodzicami lub opiekunami małoletniego i informując ich o zaistniałej sytuacji. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że małoletni doświadcza krzywdzenia stanowiącego przestępstwo na szkodę małoletniego ze strony jego rodziców lub opiekunów, podmiot może podjąć następujące działania:
    • wypełnić formularz „Niebieska Karta – A”, wszczynający procedurę Niebieskiej Karty (będącej potwierdzeniem, że w rodzinie dochodzi do stosowania przemocy) - gdy zachowanie wobec dziecka stanowi przemoc domową[5] należy wszcząć procedurę Niebieskie Karty poprzez przesłanie formularza NK-A do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego właściwego ze względu na zamieszkanie osoby doznającej przemocy domowej w terminie 5 dni;
    • złożyć wniosek do odpowiedniego sądu opiekuńczego o wgląd w sytuację rodziny z uwzględnieniem art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego[6], w szczególności: gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej, a dziecko doświadcza np. zaniedbania lub relacje w rodzinie są w inny sposób nieprawidłowe lub gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego zagrożenia dobra dziecka ze strony rodziców lub opiekunów prawnych.
    • zawiadomić organy ścigania (policję, prokuraturę) o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, m.in. w związku z art. 240 Kodeksu karnego[7], art.12. Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej[8].
  5. W przypadku bezpośredniego zagrożenia dla życia i zdrowia małoletniego każdy członek personelu jest zobowiązany do niezwłocznego wezwania Policji.
  6. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia małoletniego występuje wtedy, gdy:
  • małoletni ujawnił pracownikowi lub współpracownikowi fakt krzywdzenia,
  • osoba trzecia ujawniła pracownikowi lub współpracownikowi podejrzenie krzywdzenia dzieci, a obserwacje pracownika lub współpracownika potwierdziły ten fakt z wysokim prawdopodobieństwem,
  • pracownik lub współpracownik zaobserwował krzywdzenie albo okoliczności, które wskazują na wysokie prawdopodobieństwo krzywdzenia, np. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (ślady stosowania przemocy fizycznej, np. zadrapania, zasinienia), dziecko jest zaniedbane, brudne, zachowuje się inaczej niż zazwyczaj (np. zaczęło używać wulgarnego języka, zachowuje się niestosownie, jest apatyczne albo nadmiernie pobudzone, jego wypowiedzi budzą niepokój), dziecko jest obiektem niepokojących zachowań lub wypowiedzi rówieśników (prześladowanie rówieśnicze);
  1. Postanowienia powyższe stosują się odpowiednio, gdy podmiot poweźmie wiadomość o krzywdzeniu małoletniego po zakończeniu świadczenia na jego rzecz usług.
  2. W sytuacji ujawnienia faktu krzywdzenia przez samego małoletniego, należy stworzyć mu możliwość wypowiedzenia się, przedstawienia swojego zdania/opinii, pamiętając, że może to być dla dziecka pierwsza i jedyna rozmowa (dziecko może już nie podjąć więcej prób poszukiwania wsparcia). Szczególnie ważne jest, by:
    • wyrazić swoją troskę poprzez deklarację, że się dziecku wierzy;
    • zapewnić dziecko, że dobrze uczyniło podejmując rozmowę o doznanej krzywdzie;
    • wyjaśniać dziecku, że nie jest winne zaistniałej sytuacji;
    • jednoznacznie negatywnie ocenić każdą formę przemocy, dając wyraźny sygnał, że jest ona niedopuszczalna i należy jej zapobiegać/powstrzymać;
    • należy odpowiednio poinformować dziecko, kto i jak zajmie się sprawą, w tym udzielić mu informacji, że podjęte zostaną działania zapewniające mu bezpieczeństwo.
  3. Z każdej przeprowadzonej interwencji zgodnie z niniejszym paragrafem sporządza się notatkę. Notatka musi zawierać informację m.in. o przyczynach interwencji oraz podjętych działaniach. Spółka archiwizuje notatki w rejestrze interwencji, prowadzonym przez Osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu.
  4. Rejestr powinien zawierać informacje o zgłoszeniu: ze wskazaniem osoby zgłaszającej, osoby podejrzewanej o krzywdzenie (opiekun, członek personelu, inne dziecko, inna osoba), rodzaju podjętej interwencji (zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, wniosek o wgląd w sytuację rodziny, wszczęcie procedury Niebieskie Karty) oraz daty interwencji. Dokumenty zebrane i wytworzone w związku z podejrzeniem krzywdzenia dziecka załącza się do dokumentacji małoletniego. Rejestr interwencji prowadzony jest w formie elektronicznej.
  5. Po zakończonej interwencji, w przypadku kontynuacji świadczenia usług na rzecz małoletniego, podmiot dokona oceny, czy konieczne jest ustalenie planu wsparcia małoletniego. Ocenę w tym względzie podejmie Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu, zasięgając opinii zaangażowanych dotychczas pracowników lub współpracowników. Przy tworzeniu planu wsparcia bierze się pod uwagę sytuację osobistą dziecka, jego potrzeby emocjonalne, wiek oraz szczególne potrzeby wynikające ze zdarzenia będącego przyczyną interwencji. Plan może obejmować w szczególności ustalenie wskazówek odnośnie sposobu komunikacji z małoletnim, określone działania w ramach dalszej terapii, a także przeprowadzenie dalszych rozmów lub spotkań z małoletnim, jego opiekunami prawnymi lub rodzicami. Plan wsparcia powinien być opracowany w porozumieniu z opiekunami dziecka. W przypadku, gdy opiekun jest osobą krzywdzącą dziecko, wówczas plan należy opracować w porozumieniu z rodzicem niekrzywdzącym lub inną osobą bliską wskazaną przez dziecko.
  6. Wszystkie osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania poufności, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

VII. ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH. OCHRONA DZIECI PRZED SZKODLIWYMI TREŚCIAMI I ZAGROŻENIAMI.

  1. Personel podmiotu korzysta z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet w sposób zapewniający bezpieczeństwo korzystania z tych urządzeń. 
  2. Personel Spółki, mając na uwadze dobro małoletnich,  w szczególności:
    • zabezpiecza urządzenia przed nieuprawnionym dostępem, w szczególności dba o stosowanie bezpiecznych haseł dostępowych;
    • korzysta w celach wykonywania obowiązków wyłącznie z służbowych narzędzi udostępnionych przez podmiot, zakazane jest wykorzystywanie w tym celu prywatnych narzędzi, w tym prywatnej skrzynki e-mail;
    • przestrzega wewnętrznych procedur z zakresu danych osobowych, zachowuje szczególną dbałość o dane osobowe małoletnich, mając na uwadze ich szczególny charakter;
    • zamieszczając wypowiedzi w sieci Internet, w tym w mediach społecznościowych, zachowuje oględność i rozwagę w swoich komentarzach, opiniach i tekstach w taki sposób, aby nie podważyć zaufania małoletnich i ich rodziców lub opiekunów prawnych.
  3. Podmiot zapewnia bezpieczeństwo swoich zasobów sieciowych, a także wykorzystanie wyłącznie bezpiecznego oprogramowania, dostarczanego przez renomowanych dostawców.  
  4. Podmiot nie udostępnia sieci Internet osobom przebywającym na terenie NZOZ HIPOTECZNA PLR.
  5. W ramach prowadzonych działań Spółka może prowadzić dodatkowe działania informacyjne wśród rodziców i opiekunów prawnych, wskazujące na konieczność ochrony małoletnich przed szkodliwymi treściami i zawierające wskazówki odnośnie sposobów tej ochrony. Zalecenia w tym zakresie mogą być także przekazywane indywidualnie rodzicom i opiekunom prawnym małoletniego, w związku z prowadzonymi działaniami terapeutycznymi.
  6. Spółka nie ogranicza możliwości korzystania z urządzeń elektronicznych przez małoletnich na terenie NZOZ HIPOTECZNA PLR. Małoletni zobowiązani są jednak do korzystania z tych urządzeń w sposób niezakłócający pracy placówki, w tym w szczególności w trakcie wizyty u lekarza,  oraz poszanowania prywatności innych osób. Za sposób i zakres korzystania z urządzeń elektronicznych przez małoletnich na terenie NZOZ HIPOTECZNA PLR odpowiedzialność ponoszą opiekunowie dziecka.

VIII. WYMOGI DOTYCZĄCE BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI

  1. Członkowie personelu podmiotu  zobowiązani są do zwracania uwagi oraz reagowania na niewłaściwe zachowania małoletnich w stosunku do innych małoletnich. 
  2. Małoletni zobowiązani są odpowiedniego zachowania w stosunku do innych małoletnich oraz innych osób na terenie podmiotu, zgodnego z zasadami współżycia społecznego, adekwatnie do wieku małoletniego oraz stopnia jego rozwoju emocjonalnego. Małoletni zobowiązani są do odnoszenia się do innych osób, w tym innych małoletnich z szacunkiem i w sposób kulturalny. 
  3. W szczególności zakazane jest podejmowanie przez małoletnich działań takich jak:
    • stosowanie przemocy lub nakłanianie do jej stosowania w jakimkolwiek zakresie i formie, w tym także w za pośrednictwem środków elektronicznych, co dotyczy zarówno przemocy fizycznej, psychicznej, jak i seksualnej;
    • naśmiewanie się, obrażanie, znieważanie innych osób;
    • rozpowszechnianie wśród innych małoletnich materiałów szkodliwych-niebezpiecznych lub niezgodnych z prawem (np. zawierające treści dyskryminujące, pornograficzne, przedstawiające przemoc);
    • rozpowszechnianie wizerunku lub danych osobowych innych osób bez ich zgody.
  4. Rodzice i opiekunowie prawni są obowiązani do współpracy z personelem podmiotu celem zapewnienia, aby zachowanie małoletnich spełniało wymogi opisane powyżej. 

IX. ZATRUDNIANIE OSÓB DO PRACY Z DZIEĆMI

  1. Zatrudniając osoby do pracy z małoletnimi Spółka przeprowadza rozmowę w zakresie dotychczasowego zatrudnienia w pracy z dziećmi, doświadczenia i wykształcenia w tym zakresie. Spółka w szczególności zwraca uwagę na to, czy historia zatrudnienia tej osoby nie wskazuje na skrzywdzenie w przeszłości dziecka. 
  2. Każdą osobę zatrudnianą przez Spółkę do prac związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Oświadczenie pracownika/ współpracownika/ stażysty/ kandydata do pracy w związku z obowiązkiem dokonania sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym  znajduje się w Załączniku nr 1. 
  3. Osoba, o której mowa w ust. 2, przedkłada Spółce informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  4. Osoba, o której mowa w ust. 2, posiadająca obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, ponadto przedkłada Spółce informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  5. Osoba, o której mowa w ust. 2, składa pracodawcy lub innemu organizatorowi oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
  6. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 4 lub 5, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
  7. W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 4-6, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba, o której mowa w ust. 1, składa Spółce oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  8. Oświadczenia, o których mowa w ust. 5 i 7, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 
  9. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3-7, Spółka załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.
  10. Każda osoba przyjęta do pracy z dziećmi zobowiązana jest potwierdzenia, że zapoznała się z niniejszymi Standardami i zobowiązuje się je stosować. Oświadczenie zostaje włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku dołączone do umowy cywilnoprawnej.
  11. Brak zgody na przedłożenie któregokolwiek dokumentu wymienionego w ust. 3-7 lub podpisanie oświadczenia wskazanego w ust. 10 uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego (zawarcie umowy o pracę/współpracy).
  12. Postanowienia ust. 2-11 stosuje się odpowiednio do personelu zatrudnionego w podmiocie w dniu wejścia w życie niniejszych Standardów.

X. SZKOLENIA i DZIAŁANIA EDUKACYJNE

  1. W terminie 60 dni od wprowadzenia standardów przeprowadza się szkolenie w tym zakresie dla całego personelu podmiotu.
  2. Zakres szkoleń obejmuje w szczególności:
    • uregulowania w wskazane w niniejszych Standardach, w szczególności sposoby podejmowania interwencji zgodnie z procedurami opisanymi w niniejszych Standardach;
    • poszerzanie umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
    • problematykę ochrony dzieci przed przemocą w zakresie adekwatnym do kompetencji zawodowych danej grupy pracowników.
  3. Podmiot w miarę możliwości i odpowiednio do specyfiki działania inicjuje i prowadzi działania edukacyjne/świadomościowe z obszaru ochrony dzieci przed krzywdzeniem (np. w formie ulotek informacyjnych, plakatów) skierowane do dzieci (w sposób dostosowany do ich wieku, percepcji i możliwości poznawczych) oraz ich opiekunów, w szczególności na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i praw dziecka, oraz informacji, gdzie mogą szukać pomocy.
  4. Opracowanie harmonogramu szkoleń i działań edukacyjnych koordynuje Osoba odpowiedzialna w podmiocie za standardy ochrony dzieci.
  5. Każdy nowo przyjęty członek personelu oraz raz na dwa lata każdy członek personelu pracujący z dziećmi przechodzi przeszkolenie w zakresie szkoleń wymienionych w ust. 2.
  6. Za organizację szkoleń odpowiedzialne jest Kierownictwo podmiotu.

XI. OBOWIĄZKI KIEROWNICTWA PODMIOTU W ZAKRESIE WDRAŻANIA I REALIZACJI STANDARDÓW

  1. Do obowiązków Kierownictwa podmiotu należy nadzorowanie, delegowanie zadań oraz odpowiedzialności związanych z realizacją standardów ochrony dzieci w podmiocie.
  2. Wskazanie osób odpowiedzialnych za:
    • przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu/podejrzeniach krzywdzenia dziecka;
    • organizację i udzielenie wsparcia małoletniemu wg planu wsparcia.
    • prowadzenie interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka (w tym składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”);
    • opracowanie Standardów Ochrony Małoletnich w podmiocie, w tym przygotowanie personelu podmiotu do stosowania Standardów,
  3. Ustalenie zasad prowadzenia rejestru interwencji lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  4. Organizacja szkoleń dla personelu podmiotu.

XII. ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW

  1. Niniejsze Standardy podlegają okresowej weryfikacji i ocenie, nie rzadziej niż raz na dwa lata, w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz do obowiązujących przepisów. 
  2. Ocena wskazana powyżej jest dokonywana przez Osobę odpowiedzialną wskazaną rozdziale XIII. Standardów. W celu dokonania oceny Osoba odpowiedzialna może prowadzić konsultacje w przedmiocie realizacji Standardów z personelem podmiotu, a także z rodzicami i opiekunami prawnymi małoletnich. Osoba odpowiedzialna może w szczególności prowadzić rozmowy oraz ankiety, w tym ankiety anonimowe. 
  3. Na podstawie prowadzonych działań osoba odpowiedzialna przygotowuje na piśmie raport zawierający ocenę Standardów wraz z propozycjami zmian w Standardach, które przestawia Spółce, która podejmuje decyzję odnośnie ich wprowadzenia. 

XIII. OSOBA ODPOWIEDZIALNA

  1. Osobą Odpowiedzialną za standardy ochrony dzieci jest osoba wyznaczona przez Spółkę. Dane osobowe oraz kontaktowe Osoby odpowiedzialnej udostępnia się w takim sam sposób jak tekst niniejszych Standardów. W przypadku braku wyznaczenia Osoby Odpowiedzialnej jej obowiązki wykonuje kierownik NZOZ HIPOTECZNA PLR. 
  2. Do obowiązków osoby wskazanej w ust. 1 należy:
  • przygotowanie i wdrożenie niniejszej procedury oraz zapoznanie z nią personelu;
  • przeszkolenie personelu w zakresie jej stosowania i udokumentowanie tej czynności;
  • konsultowanie przypadków podejrzenia krzywdzenia małoletnich i podejmowanie decyzji odnośnie podjęcia interwencji zgodnie z §6;
  • przygotowanie zgłoszenia do sądu opiekuńczego, organów ścigania, wniosku o wszczęcie procedury Niebieskiej Karty;
  • prowadzenie rejestru interwencji i dokumentowanie faktu zgłoszenia sprawy.
  1. Osoba wskazana w ust. 1 jest także odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz udzielenie mu wsparcia. Rodzice i opiekunowie prawni, małoletni lub osoby trzecie mogą także dokonać zgłoszenia dowolnemu pracownikowi lub współpracownikowi placówki, który niezwłocznie przekaże je Osobie odpowiedzialnej.

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA STANDARDY OCHRONY DZIECI

l.p.

Obszar odpowiedzialności

Imię i nazwisko/Funkcja

Dane kontaktowe

1.

przygotowanie i wdrożenie niniejszej procedury oraz zapoznanie z nią personelu;

Renata Szafraniec, kierownik NZOZ HIPOTECZNA PLR

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3.

przeszkolenie personelu w zakresie jej stosowania i udokumentowanie tej czynności;

4.

konsultowanie przypadków podejrzenia krzywdzenia małoletnich i podejmowanie decyzji odnośnie podjęcia interwencji;

5.

przygotowanie zgłoszenia do sądu opiekuńczego, organów ścigania, wniosku o wszczęcie procedury Niebieskiej Karty;

6.

przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu oraz

7

udzielenie wsparcia małoletniemu

 

XIV. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Niniejsze Standardy wchodzą w życie w dniu 14 sierpnia 2024 r.   
  2. Każdy z członków personelu potwierdza zapoznanie się ze Standardami i zobowiązuje się do ich stosowania.
  3. Niniejsze Standardy są łatwo dostępne zarówno dla pracowników i współpracowników placówki, jak i dla małoletnich, ich rodziców i opiekunów prawnych. Standardy dostępne są zarówno w siedzibie NZOZ HIPOTECZNA PLR, ul. Hipoteczna 4, Lublin, w miejscu ogólnodostępnym przy recepcji, jak i na stronie internetowej placówki, w dwóch wersjach: pełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich.  Na życzenie rodziców i opiekunów lub małoletnich placówka przesyła osobom zainteresowanym Standardy na podany adres e-mail. 
  4. Niniejsze Standardy zostają przekazanie służbowymi drogami komunikacyjnymi wszystkim członkom personelu i podmiotom współpracującym.

 

[1] W rozumieniu art. 98 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego

[2] W rozumieniu art. 155 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego

[3] W rozumieniu Art. 1121 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego

[4] W rozumieniu art. 25 Ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym

na terytorium tego państwa

[5] Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności narażające tę osobę na na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę. Do wszczęcia procedury nie jest wymagana zgoda osoby doznającej przemocy ani osoby stosującej przemoc (Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 424 z późn. zm.).

[6] art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego stanowi, że każdy, kto wie o zagrożeniu dobra dziecka, obowiązany jest zawiadomić o nim sąd opiekuńczy.

[7] art. 240 Kodeksu karnego nakłada obowiązek powiadomienia prokuratora lub policji na każdego, kto ma wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu, usiłowaniu lub dokonaniu m.in. tych czynów: zabójstwo (art. 148 kk), spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu (art. 156 kk), zgwałcenia małoletniego poniżej 15 r. ż., zbiorowe, „kazirodcze” lub zgwałcenie ze szczególnym okrucieństwem (art. 197 §3 lub §4 kk), seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie małoletniego poniżej lat 15 (art. 200 kk). Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.

[8] art. 12 Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej nakłada obowiązek niezwłocznego zawiadomienia policji lub prokuratury na osoby, które w związku z wykonywaniem swoich obowiązków służbowych lub zawodowych powzięły podejrzenie o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy w rodzinie. Ponadto ustawa ta nakłada na pracowników ochrony zdrowia obowiązek wszczęcia procedury Niebieskie Karty w sytuacji podejrzenia stosowania przemocy domowej wobec dziecka.

Pliki do pobrania:

Standardy ochrony dzieci – wersja dla dzieci

  1. Jesteśmy przychodnią lekarską i chcemy, żebyś u nas dzieci czuły się dobrze i bezpiecznie.
  2. Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się źle, możesz to przekazać do Pani Renaty Szafraniec lub napisać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
  3. Na badania wchodzisz z Twoją Mamą lub Twoim Tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie.
  4. Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci, co będzie robił i dlaczego.
  5. Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko. Lekarze są tu po to, żeby Ci pomóc.
  6. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub co Cię zawstydza może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej.
  7. Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania o to co robią. Chętnie na nie odpowiedzą.
  8. Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  9. Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje niedobrego – nie musisz radzić sobie z tym sam/sama.
  10. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać:
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 121 212
  • Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111
  • Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie: 800 120 002